Millimeter werk

Na vele mooie dromen over een glorieus vertrek in onze eigen Overlander is de realiteit dat we, op Goede Vrijdag om half zes, in een lichte paniek de avondspits inrijden.

Nog onwennig denderen we over het asfalt; dorpje in, dorpje uit. Personenauto’s krioelen als mieren om ons heen. Ander vrachtverkeer en brede campers passeren ons rakelings van de tegenovergestelde richting. Tom loodst ons en er veilig doorheen terwijl ik hem zo goed en zo kwaad als ik kan help met de versnelling die niet goed schakelt. Tom moet verschillende keren met de pook van voor naar achter om hem in de 6de versnelling te krijgen, ook de 8ste schier er telkens weer uit. De spanning is van Tom’s gezicht te lezen toch blijft hij gefocust met zijn blik strak op de weg.

Ondertussen heb ik de routeplanner aangezet en zie op de kaart dat we de verkeerde kant op zijn gereden. Met een kleine omweg rijden we even richting Duitsland. We verkeren beiden in opperste concentratie. Hier en daar pakken we nog een stoeprandje op dit smalle traject. De wagen schud dan even flink heen en weer maar stabiliseert snel. Dan staan we eindelijk even stil bij een stoplicht. We kijken elkaar aan en halen diep adem, waar zijn we aan begonnen? We hebben geen idee en moeten alweer verder.

 

Vuurproef

Als we op de snelweg komen kunnen we weer wat adem halen.

Met vereende krachten en zonder brokken, bereiken we de Duitse snelweg waar we weer wat adem kunnen halen. Hier hoeven we even niet te schakelen en rijdt de wagen heerlijk soepel over de weg. Het is geruststellend dat we ondanks de stress beiden rustig bleven. Dan stoppen we even op een parkeerplaats om als twee trotse pauwen een rondje om de wagen te lopen. De rest van de avond blijven we op de snelweg en in een relaxed gangetje gaan we in de 8ste versnelling richting Ruhrgebied. De kop is eraf, de eerste vuurproef hebben we succesvol doorstaan.

Tom kijkt naar motor

Testrit

De volgende dag bezorgd het schakelen ons wederom de nodige kopzorgen. Waar we in het begin dachten we dat we nog even aan de wagen moesten wennen maar gaande weg wordt steeds duidelijker dat er iets echt niet goed zit. Als aan het eind van de tweede dag de achtste versnelling nauwelijks nog functioneert en de zesde het helemaal begeeft besluiten we terug te gaan naar Eibergen. Daar staat Hugo ons de volgende dag, op zijn vrije zondagmiddag, op te wachten.

We maken een testrit. Hugo achter het stuur. Tom in het midden en ik op de bijrijdersstoel. We zijn alle drie heel stil. Al snel wordt duidelijk dat Hugo dezelfde problemen ervaart. Bezorgt kijken we elkaar aan, wat hebben we gekocht…….

 

Een kijkje onder de rokken

Terug in de garage gaat de grote gele dame plechtig door de knieën. De cabine wordt gekanteld en kijken we haar onder de rokken. Een indrukwekkende motor dwingt ons tot bescheidenheid. Hugo is minder geïmponeerd en begint vol vertrouwen doelgericht te sleutelen.

Millimeterwerk

Medicijnman

Er wordt gedemonteerd, geklopt, geboord en gecheckt. Stap voor stap doorloopt Hugo de riten op weg naar de oplossing. De eerste medicijnman en leermeester op onze de reis door de ingewanden van de dieselmotor. De versnellingsstaaf wordt met enkele millimeters verlengt. Hugo laat weten dat hij denkt dat de versnellingsstang net iets te kort komt omdat de problemen zich alleen voor doen bij de hoge en de even versnellingen. Het is bijna niet te geloven dat het allemaal op een paar millimeter aankomt bij zo’n grote motor.

Opluchting

De cabine gaat naar beneden, Hugo start de motor schakelt wat en nodigt ons uit om weer in te stappen. Voor we het weten vliegen we weer over zandwegen en smalle weggetjes. Hugo schakelt flink heen en weer, alle versnellingen lijken het weer goed te doen. In de cabine is de opluchting voelbaar. Ook bij Hugo die laat weten dat hij ons anders een versnellingsbak uit een andere Steyr erin had gegeven.  Tom en ik kijken elkaar aan. Blij dat Hugo ons niet laat zitten maar nog blijer dat het probleem is opgelost.

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *