Technische mankementen

Tom roept of hij de motor kan starten als ik de laatste voorbereidingen tref om weer ‘on the road’ te gaan.

Het is maandagochtend 7 september 2015. Drie maanden na de eerste trip met de opstandige versnellingbak. Het afgelopen weekend zijn we voor het eerst naar ‘Willy’s Treffen’ geweest. Wat een genot! Wel duizend waanzinnige wagens, opgesteld in kleine groepjes. Iedereen zijn eigen flair maar allemaal met dezelfde passie. Kortom een feest der herkenning. En de pret is nog niet voorbij want nu hebben we nog drie weken vakantie voor de boeg. Onze eerste lange vakantie met de Steyr. Dus ja Tom, kom maar op; start de motor, ik ben er klaar voor!

 

Power

Als het stil blijft vraag ik me af waar het vertrouwde geronk van de motor blijft? Dan komt Tom terug. De motor start niet of ik de Cyrix aan wil zetten. De Cyrix is een schakelaar op ons dashboard die je aan kunt zetten waardoor de startaccu’s gebruik kunnen maken van de power in de huisaccu’s. Maar het is wel vreemd dat er niet genoeg power in de startaccu’s zit. We hebben maar drie dagen stil gestaan. Toen we de wagen een paar dagen eerder ophaalden van de stalling waren de accu’s leeg omdat hij drie maanden stil had gestaan. We waren vergeten dat de wagen altijd wel wat stroom gebruikt ook al zet je alles uit. Omdat de zonnepanelen in de schuur ook niet werkten liepen alle accu’s langzaam maar zeker leeg. Om de startmotor weer aan de praat te krijgen heft Tom de huisaccu’s met wal-stroom opgeladen waarna we de startmotor via de Cyrix schakelaar konden voorzien van de nodige power. Die truc met de Cyrix wil hij nu dus herhalen maar als ik de schakelaar omzet het blijf doodstil.

Tom inspecteert de sensor

Tom inspecteert de sensor

Sensor

Ik loop naar de cabine waar Tom net uitstapt. De lichten doen het gewoon dus het moet iets anders zijn waarom de motor niet start. Dan herinnert hij zich dat Hugo gisteren iets vertelde over een sensor vlak bij de versnellingsbak. Als die niet goed zit aangesloten start de wagen niet. Tom duikt onder de wagen en friemelt wat aan de sensor. Die lijkt goed te zitten maar na een dieper onderzoek van het rubberen hoedje ontdekt Tom een tweede sensor stekkertje. Een minuut later hoor ik het vertrouwde ronken van de motor. Opgelucht en onder de indruk van Tom’s snel groeiende technische vaardigheid stap ik in de cabine.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *